Calcium is belangrijk voor ons beendergestel, maar ook voor het leveren van energie voor de lichaamscellen en de zenuwtransmissie.
Je vindt het in donkere bladgroenten, vooral kruisbloemigen, zoals boerenkool, kool, broccoli, mosterd, waterkers, spruitjes, pastinaak, en koolraap.

sporenelementenJodium is essentieel voor de productie van hormonen in de schildklier. Dit is belangrijk bij het celmetabolisme en de ontwikkeling van het centrale zenuwstelsel.
Zeewier en kelp zijn de beste bron van jodium. Je vindt het ook in bieten, haver, selder, sla, druiven, paddenstoelen, appelsienen, wortelen, peren, tomaten, ananas, erwten, brandnetels, limabonen, sesamzaad, sojabonen, pompoenen, snijbieten en rapen.

Bronnen van selenium zijn paranoten, broccoli, kool, selder, radijs, biergist en volle granen.

IJzer is noodzakelijk voor de productie van hemoglobine, het eiwit dat zuurstof in het bloed bindt en transporteert. Het is te vinden in groene bladgroenten (vooral peterselie, waterkers, paardenbloem, spinazie, boerenkool, broccoli), peulvruchten, zaden, melasse, zeewieren, vijgen, dadels, gedroogde abrikozen, rozijnen, noten en volle granen.

Zink speelt een belangrijke rol in de vorming en het herstel van de lichaamsweefsels. Je vindt het in bonen, erwten, (bier)gist, noten, wortelen, volle granen, boekweit, gierst, tarwekiemen, zonnebloempitten, groene bladgroenten, zeegroenten.