Vetten leveren veel energie.
Vetzuur met een maximaal aantal waterstofatomen (H) is een verzadigd vetzuur.
Als er waterstofatomen ontbreken en vervangen zijn door een dubbele binding spreekt men van een onverzadigd vetzuur.
Is er slechts één dubbele binding, dan is het een enkelvoudig of mono-onverzadigd vetzuur.
Poly-onverzadigde vetzuren bevatten meerdere dubbele bindingen.

vettenRuw geschetst: verzadigde vetten zijn bij kamertemperatuur gestold (vast) en hoofdzakelijk van dierlijke oorsprong. Grote hoeveelheden verzadigde vetten verhogen het risico op hartziekten, kankers en beroertes.

Plantaardige vetten zijn meestal onverzadigd en vloeibaar bij kamertemperatuur, behalve palmolie en kokosolie die een hoog percentage verzadigde vetzuren bevatten.
Onverzadigde vetzuren zijn belangrijk omdat ze 2 essentiële vetzuren: linolzuur (een omega-6-vetzuur) en alfa-linoleenzuur (een omega-3-vetzuur) leveren die niet door het lichaam zelf aangemaakt worden.
Alfa-linoleenzuur zit in vette vis, lijnzaad en donkergroene bladgroenten (postelein, munt, waterkers, spinazie) ook in pompoen en hennepzaden, (wal)noten en schaaldieren.
Linolzuren vind je in zonnebloemolie, sesamzaad, pompoen, noten, granen, saffraan, groenten en de meeste plantaardige oliën.

Transvetten zijn onverzadigde vetten die fabrieksmatig omgevormd worden tot geharde vetten. Ze worden gebruikt om de smaak, textuur en houdbaarheidsdatum van bewerkte voeding te verbeteren in gebak, voorgebakken frieten, hartige snacks, kant-en-klaarmaaltijden, margarine, diepvriespizza's, industriële koekjes en patisserie,… en zijn zelfs nadeliger dan verzadigde vetten. Op de verpakking staan ze als "gehard vet" of "gehydrogeneerde olie". Er zijn regelmatig voorstellen om artificiële transvetzuren te verbieden.

Verzadigde vetten zijn slechter dan onverzadigde. Enkel- en meervoudig onverzadigde vetten helpen het cholesterolgehalte laag te houden. Deze vetachtige substantie (cholestorol) kan de vaatwanden aantasten. Er bestaan veel soorten en klassen van cholesterol. Hun taak, werking en effect is nog lang niet volledig duidelijk. Sommige soorten zouden het risico op hartaandoeningen verhogen, andere zouden net een goede invloed hebben.

‘Ik sterf liever van cholesterol dan van honger.’(Frédéric Dard)
Ik sta op dieet voor twee weken en al wat ik heb verloren is twee weken.
(Totie Fields)