De zeevaart zit onder een bijna-monopolie

De 3 grootste rederij allianties: 2M (Maersk en MSC), Ocean (COSCO, Evergreen en CMA CGM) en THE (HMM, Hapag-Lloyd, Yang Ming Marine, ONE) bezitten de containers en de schepen die bijna al onze spullen vervoeren: 80 % van het wereldwijde containervervoer.

De Ever Alot (400 x 61 meter) is het grootste containerschip ter wereld met 24.004 teu.

TEU: Twenty Foot Equivalent Unit is de aanduiding voor de afmetingen van containers en is 6,10 meter lang, 2,44 m breed en meestal 2,59 m hoog. (Angelsaksisch: 20 voet lang, 8'0" breed en meestal 8'6" hoog. Een container & van 40 voet lang geldt als 2 TEU.

Uiteraard is openbaar vervoer milieuvriendelijker dan privé rijden. Maar om 101 redenen lijkt dat nooit efficiënt genoeg georganiseerd te zijn om het grootste deel van de wagens van de weg te houden. In tegendeel, de files groeien. Zelfs gratis openbaar vervoer (dat ook altijd moet betaald worden) wordt wegbezuinigd. TreinTramBus is lid van de Europese reizigersfederatie EPF http://www.bttb.be/

(I.v.m. de beveiliging van de site zijn vele links niet actief. Je kan ze wel googelen. Als ze https zijn worden ze later weer geactiveerd.)

vrachtfietsjpgFietskoerierdiensten zijn efficiënt in steden. Met verschillende types bakfietsen en vrachtfietsen kan er meer vracht meegenomen worden. Snel, zuinig, proper en stil. http://www.lowtechmagazine.be/2012/09/fietskoeriers-en-vrachtfietsen.html

Aan de kust zie je ze wel eens rijden, populaire familie- of groepsfietsen. Er zijn experimentjes om naast fietspoolen ook met 6 of 8 meetrappende kids in één vehikel een fietsbus naar school in te leggen.

De auto op waterstof, elektriciteit of frituurolie breekt nog steeds niet door. Er zijn wel enkele werkbare gebruikersinitiatieven.

Taxistop organiseert al jaren kostendelend carpoolen. https://www.taxistop.be/1index.html Taxistop heet sinds 6/21 Mpact, naar het ‘pact’ dat de vzw aangaat met partners, beleid en het grote publiek om tot een duurzame mobiliteit te komen.


Bij Cambio autodelen kan je zelf chauffeur zijn van gezamenlijk te gebruiken wagens. http://www.cambio.be/
https://www.duurzame-mobiliteit.be/node/753
http://www.zeronaut.be/category/mobiliteit/

Uber app, https://www.uber.com/go/uberPOP biedt in grote steden een app om goedkoop met een taxi of particulier mee te rijden.


Netwerk Alternatieve Reizigers vraagt begrip voor rondtrekkende woonwagenbewoning, huifkarren en mobiel wonen http://www.narnar.org/

En Chinese distributeurs slagen er in om sommige transportkosten tot 0 te reduceren door volle zeecontainers nog verder op te vullen met kleine pakketjes.

De Krikker is een coöperatieve garage (° 1988) die onderhoud en herstellingen van kleine en middel grote auto’s doet, en zelfwerk plekken, cursussen en gereedschap beschikbaar stelt. https://sites.google.com/site/krikkercvba/cvba-de-krikker

De toekomst is allicht aan zelfrijdend vervoer, waarvoor iedereen via een app voor gelijk welke verplaatsing op eender welk moment een oplossing binnen een aanvaardbare tijd krijgt. Eigenlijk hebben we geen auto nodig, maar wel een verplaatsing of transport. Als het al voor pakketjes kan, zal het ook voor mensen kunnen. Helaas worden er nog (te) veel beslissingen inzake mobiliteit genomen die deze toekomstvisie niet ondersteunen.