Koperdraaierij
Een werkstuk wordt op een draaibank geklemd en snel rondgedraaid. Met stalen beitels werd nu metaal weggenomen of afgedraaid.

Koperpletterij
Met walsen worden dunne platen geplet voor dakbedekking of dakgoten.

Gieten in vormen van zand en leem of (gespoeld en gedroogd) Ossa Sepia (zeeschuim): de witte, vanbinnen zachte inwendige schelp van de zeekat die in vogelkooitjes als kalktoegift gebruikt wordt. Je kan er makkelijk een vorm (ring,…) indrukken.

Cire perdue (verloren was, of eigenlijk verloren vorm)

cireperdueDe vorm die je wilt gieten maak je eerst van was. Om een holte te creëren gebruik je eventueel een ondergrond (cilinder) van leem. Bij grotere stukken voorzie je de nodige roestvrij stalen verbindingen tussen binnen en buitenwand. De zachte was kan je makkelijk fijn afwerken, decoreren en corrigeren. Daarrond modelleer je(vuurvast) gips (en chamotte) waarin je ontluchtingskanaaltjes en een toevoertrechter voorziet. Deze gedroogde vorm zet je omgekeerd in een oven, zodat alle was er (bij ongeveer 65°C) uit kan lopen. Daarna bak je de vorm vuurvast bij 1.200°C. Je kan er dan gesmolten metaal (vb. brons) in gieten. Om het er later uit te halen moet je de (verloren) vorm stukslaan. Zo krijg je een uniek exemplaar.
Als je een mal uit 2 of meer passende stukken (met halfronde pennen en gaten voor een juiste positionering) maakt kan je die hergebruiken om dezelfde stukken (vb. bekers…) te gieten.

Op tekeningen van oude ateliers zie je vaak glazen bollen voor het venster. Die waren niet om in de toekomst te kijken, maar om genoeg licht te concentreren voor het werk. Een heldere fles met zuiver water heeft een gelijkaardig effect. De petflessen die in dicht bebouwde Filippijnse sloppenwijken door het dak steken geven overdag binnen zoveel licht als een gloeilamp.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Overzicht_van_historische_edelsmeedtechnieken